Carnica teeltstation en

                    Bijenstand "de Driehoek"           

Start
Omhoog
Nieuws
Doelstelling
Geschiedenis
Heden
Adres
Carnica lijnen
Proefbijenstand
Bestuiving
Cursus Praktijk
HACCP-slingerruimte
Opendag IVN
Middelseeuw Ter Apel
Te koop aangeboden
Logo "de Driehoek"
Links
Teeltmateriaal
Kleine kast Kever
Contactinformatie
Verdwijnziekte ?

 

Maken van een STARTER.

U moet in het bezit zijn van een 3 of 6 ramer met daar boven op een opzetrand met een vrije ruimte tot aan de raampjes van ca. 5 cm. Als afdekking van deze opzetrand kunt u een plaatje multiplex gebruiken waarin gaten zitten waarin u een kurk met voorgevormd wasdopje of een kunststof dopje waarin overgelarft kan worden.

voorbeeld van starterkastje (drieramer)

Waaraan moet een STARTER voldoen?

Uitgaande van een drieramer. 

  1. Deze moet bevatten 1 raam met veel voer, 1 raam met veel stuifmeel en tenslotte, maar niet het onbelangrijkste 1 raam met water. (leeg raam onder de kraan en het water met stoot bewegingen in de lege cellen laten lopen)
  2. Uit het volk waar u de larfjes in wilt laten verzorgen een vijftal ramen bijen afvegen. Dit moeten jonge bijen zijn dus bijen afvegen van ramen met open broed. Denk er om dat u voor die tijd de koningin verwijderd.
  3. De drieramer afsluiten en koel wegzetten. U kunt er ca. 2 uur, nadat u de starter heeft samengesteld, er in overlarven. Succes is verzekerd.
  4. Na 24 uur kunt de doppen controleren en de aangebroede doppen overbrengen naar het pleegvolk. 

Zie bijbehorend teeltschema Moergoed pleegschema  of Moerloos pleegvolk


Start | Nieuws | Doelstelling | Geschiedenis | Heden | Adres | Carnica lijnen | Proefbijenstand | Bestuiving | Cursus Praktijk | HACCP-slingerruimte | Opendag IVN | Middelseeuw Ter Apel | Te koop aangeboden | Logo "de Driehoek" | Teelttips | Links | Teeltmateriaal | Kleine kast Kever | Contactinformatie | Verdwijnziekte ?

 

Bij problemen met of vragen over deze website kunt u contact opnemen met [E-mail Jan].
Laatst bijgewerkt: 18 mei 2014.